Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
måndag 17 oktober 2011

HJÄRNSKAKNING

Alvin´s hemska olycka förföljer honom än… Nu måste det verkligen vara över med all hans otur Ledsen

 

Vid lunchtid sitter han och Amanda och äter lunch som vanligt, han sitter nog väldigt långt ut på stolen och Amanda sparkar under bordet med sina ben och lyckas komma åt honom varpå att han ramlar av stolen – först rakt fram i bordet, slår i munnen och näsan, i nästa sekund som en rekyl baklänges ner i golvet med bakhuvudet först. Han ligger helt tyst och avtuppad på golvet, jag får upp honom i famnen och efter ca 10sek vaknar han och börjar gråta och skrika. Efter att ha tröstat honom en stund utan att han lugnar ner sig ska jag titta om han gjort sig illa och då upptäcker jag att det är blod ÖVERALLT – hela hans ansikte, hals och uppmot huvudet och sidorna. Kan inte orientera vart han blöder  ifrån så tar honom till badrummet för att tvätta av allt blod och ser att det är munnen och näsan allt kommer ifrån. Strängen i överläppen har gått av och där blöder det massor! I nästa sekund då jag torkar honom med handduken och försöker få blödningen att ge med sig somnar han i min famn…. Lägger ner honom i sängen och ringer Älskling (som såklart är på bandymatch), han säger till mig att ringa vårdguiden och sen tillbaka till honom. Dom uppmanade mig att försöka väcka Alvin var femte minut – på ett rätt bordust sätt så han verkligen vaknade och blev arg, men då han inte vaknade och verkade störas av att jag ropade och skakade på honom så ville vårdguiden att vi skulle ta ambulans in till Astrid Lindgrens. Jag gör flera försök att väcka honom och fick ett gnäll vid ett tillfälle, men efter det somnar han om igen och efter det lyckas jag inte väcka honom. Amanda står och skriker “Alvin” i hans öra och jag skakar och gör allt för att han ska vakna – men kroppen var helt livlös! Älskling är på väg hem här och vi ska åka in, precis innan han kommer hem öppnar Alvin helt plötsligt ögonen och ser sig omkring, inte gnäller, inte nåt.. Ska försöka säga nåt med sluddrar konstigt. Jag kan säga att här är jag på väg att säcka ihop – jag är så säker på att han har en blödning i skallen! Han vaknar till mer och börjar bli mer uppmärksam, men då Älskling kommer hem så somnar han igen i hans famn. Amanda får barnvakt och vi drar – i bilen piggnar han på sig och väl framme på Astrid Lindgrens är han nästan sitt vanliga han igen! Vi får komma in fort och läkare undersöker honom – efter olika tester så konstaterar läkarna att det inte är några inre blödningar utan att han fått en lättare hjärnskakning och att barn ofta blir otroligt utmattade efter en olycka och kan falla i djup sömn. MEN vi skulle vara observanta i 24timmar på kräkningar samt om han skulle bli medvetslös igen. Vi kunde skrivas in men vi kunde lika gärna göra det hemifrån eftersom vi har så nära in till sjukhuset – så vi åkte hem igen.

Under kvällen lekte Alvin igen, glad och busig – men jag var nog den värsta hönsmamman ever. Skrek till så fort han gjorde något som kunde sluta illa och var otroligt överbeskyddande.

Kvällen ägnades även åt Amanda – att förklara för henne att det inte var hennes fel och att Alvin nu mådde bra igen. Hon är otroligt känslig och tar alltid på sig olyckor Ledsen Glad att Alvin var så pigg redan på kvällen igen så dom kunde leka som vanligt och hon kunde se att han mådde bra.

Om ett par timmar har det gått 24 timmar sen olyckan och har han inte kräkts eller blivit sämre så ska det inte vara någon fara mer.

Men fy – jag har nog aldrig varit så rädd tidigare, att ruska i ett livlöst barn utan att det vaknar – låt mig aldrig gå igenom det igen snälla!

10 kommentarer:

Dorothea - Ett nästintill trillingliv sa...

Gud vad otäckt det var att läsa detta. Jag blev alldeles kall. Jag vet "precis" hur du kände. Så jävla vidrigt!!! Vår Alvin vart typ sådär när han ramlade ner för soffan precis när vi flyttat om du kanske läste dte på bloggen? Han tuppade aldrig av på riktigt för jag stod och härjade med honom hela tiden så han absolut inte skulle somna (jag har läst att de inte ska somna nämligen) hur som haver var det en evighet innan ambulansen kom, fy fan.. och hans bula, herregud den var som ett lila horn.
Det värsta var ju att man verkligen såg att han höll på att somna till hela tiden, hela hans kropp vägde ett ton, typ varenda muskel måste ha vart så avslappnad lixom. Ursch!!! Jag mådde så illa. Sen skulle jag försöka var a"som vanligt" framför noah&jolie när han åkte upp i ambulansen med jesper (som såklart inte var hemma utan fick stressa hem från jobbet då jag inte kunde dra med mig alla ungarna till akuten lixom) Det var iaf inget, ingen hjärnskakning eller nått. Bara ett redigt fall, tydligen var det riktigt vanligt med stora bulor när de slår i pannan sådär.

Men ja, skräcken som ilade i min kropp alltså. Herregud. Kan bara tänka mig om det hade vart blod med i bilden också, för det ser ju alltid så jäkla mycket värre ut då :/ Ursch och fy. Mammahjärtat får vara med om en del iaf. Så tacksam för din skulle att det "gick så bra" som det gick iaf. Fina lilla Alvin <3

Massa kärlek till toppenmamman Madeleine! Puss

Beatrice, mamma till skrutten Robin sa...

Usch va skrämmande! Jag hade blivit livrädd...
Tur att det "bara" var hjärnskakning!

Kram

Cecilia sa...

Usch så hemskt! Skulle blivit helt skräckslagen... Tur att det gick så pass bra ändå, lätt att tänka sig värsta scenariot

zasata sa...

usch fy så hemskt, låter som du tagit det väldigt coolt ändå, en mammars madröm. jag är ritkigt hönsig om allt.

✫Familjen Bus✫ sa...

åååh herregud vad läskigt :(

Skönt att de verkar gå åt rätt håll... Jag vet i 17 hur jag hade hanterat allt ihop!

Kram på er

Maria sa...

Kram!

SoffiZ-Oliwer och Towas mamma sa...

Nej fy så läskigt!!! Usch så rädd jag skulle vara!! Skönt att det gick så pass bra som det gjorde.

Kraaam!

Josephine- Mamma till Elika & Nick sa...

Fy sjutton vad otäckt.. :-( Sånt där vill man verkligen inte vara med om.. Skönt att han verkar må bättre!! Kramar <3

Lii sa...

Stackars lilla Alvin.
Det måste varit en riktig skräckupplevelse för hela familjen.
Fy vad läskigt!
Skönt att han verkar piggare.

Kram

FruLundin sa...

Fy vad läskigt. Skönt att han är pigg igen!

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos