Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
söndag 30 oktober 2011

KRISPIG MARÄNGTÅRTA

ATT01102

Jag slängde ihop en mumsig efterrätt som Alvin hjälpte mig att garnera Ler

Maräng
4 4 st äggvita
2 2 dl strösocker
3 3 dl puffat ris
1 1 tsk smör, till långpannan


Fyllning
4 4 st äggula
1 1 dl strösocker
1 1 msk vetemjöl
1 1 dl vispgrädde
1 1 st citron, pressad saft
75 75 g smör


Garnering
3 3 dl vispgrädde
1 1 pkt färska jordgubbar

Gör så här:

Maräng

1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och fortsätt vispa till hårt skum.

3. Vänd ned puffat ris.

4. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en 30 x 40 cm stor långpanna.

5. Grädda mitt i ugnen cirka 1 timme och 20 min.

6. Låt tårtbotten svalna lite i långpannan innan du vända upp den och drar av pappret.

Fyllning

7. Lägg allt utom smöret i en kastrull.

8. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att det inte kokar.

9. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner smöret.

10. Låt krämen kalna.

Garnering

11. Dela tårtbottnen på mitten och lägg krämen emellan.

12. Vispa grädden och bred ovanpå.

13. Dekorera med jordgubbar.

 

Färdigt på: 1 tim 30 min

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos