Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
lördag 12 mars 2011

STÄDA EFTER FÖRLOSSNING

Nyfödd liten Alvin

Precis som det står i artikeln i Aftonbladet så har jag gjort efter båda mina förlossningar. Dom skjutsade in en soptunna och bad mig bädda rent efter mig. Med Amanda då jag födde på SÖS så fick jag byta på natten oxå själv då jag blödde igenom flera gånger.. utan Älskling och en skrikande dotter var inte det det lättaste. Var tvungen att dela rum så den andra mamman var inte så glad över att lyssna på Amanda som skrek som en galning så fort jag la ifrån mig henne :-( Men iaf, bad om hjälp av personalen men det fick jag inte.

Samma sak med Alvin, men då var det inte lika jobbigt. Hade Älskling med mig och vi låg i en lyxig dubbelsäng på Södra BB, egen toalett och dusch dessutom. Blödde rätt mycket då oxå så det var tvunget att bytas ett par gånger då med.

Men till artikeln - hon var i och för sig snittad så då är det lite annat. Men jag skulle nog tycka att oavsett om man blivit snittad eller inte ska väl personalen kunna hjälpa till med att bädda rent sängarna? Jag var i rätt stor chock då jag hade fött Amanda, första barnet och allt plus att jag inte fick ha Älskling kvar på natten. Det var inte direkt en bra upplevelse och jag hade ingen god lust att föda på SÖS igen.

Då jag skulle gå på toaletten och duscha på natten så frågade jag om dom kunde passa Amanda, men det gjorde dom heller inte. Jag fick ha henne i den där rullsängen med mig, skrikandes och stressade på mig. Fy, det var verkligen en hemsk natt - en natt som borde ha varit en av dom bästa i mitt liv - första natten med min förstfödda dotter!

Vart födde ni era barn och hur var rutinerna på det sjukhuset??

bloglovin

24 kommentarer:

Agnieszka-2barnsmorsan sa...

Oj men vad är det jag läser.... vadå bädda själv? Har jag inte gjort med varken ena eller andra ungen.
Det var inte heller någon som frågade om jag skulle göra det, dem erbjöd sig till och med att ta ungarna om man ville dusha eller vila lite......

Verkar vara olika i olika kommuner uppenbarligen!

Johanna sa...

Ush så var det inte för mej alls!

Minna - Södra BB på SÖS, de bäddade rent åt oss och var SUUUUPERGOA och fina! Vi stannade i 5 dygn.

Love - Förlossningen & eftervård med eget rum SÖS, de bäddade rent åt oss och var jättegoa där med, dock fick vi åka hem efter ett dygn som vi bad om.

Unknown sa...

Jag födde bägge mina barn på Östra sjukhuset och innan jag skrevs ut på bad de mig lägga sängkläderna i tvättrummet och eventuellt handdukar, det var det enda och de tyckte inte jag var så belastande.

Helt ok...
Kramen!

Hannele - mamma till 2 pojkar sa...

HERREGUD! Du skojar? du måste skämta?!
Vad äre för sjuka regler? hur ska man kunna orka städa efter ha fött barn? jisses..blev så chokad så jag tappade nästan ögonen här..

Jag födde bägge mina pojkar på bb i Falun och jag har aldrig varit med om att man måste städa och byta lakan och sånt.
Visst jag har städat efter när vi har åkt hem osv för att vara lite snäll dvs slängt skräp i tunnan osv men aldrig bytt lakan och sånt.
Och hjälp har jag fått bägge gångerna på bb.
Jag är väldigt tacksam över det att man har fått hjälp och man har sluppit städa hela rummet själv osv för att det hade jag aldrig orkat.

Johanna - mamma till Leia sa...

Fy, det verkar ju helt gräsligt. När jag födde i Nyköping var det inget snack om att jag skulle bädda rent. Och då fick de ändå fixa en hel del men det var aldrig några problem. Plus att dom erbjöd sig att ta dottern på natten så att vi skulle få sova några timmar utan hennes skrik.

Debbie- Mamma till Maximilian sa...

Jag födde i Malmö och där fick vi med göra i ordning sängarna själva. Dessutom fick man dela rum med en annan mamma. Små rum, som från början skulle vara enkelrum för en familj, så pappan fick sova över men det föddes för många barn så man fick dela istället. Ingen hitt alls! Jag åkte hem det första jag kunde dagen efter jag fött.

Dorothea - Ett nästintill trillingliv sa...

what?
allvarligt.. ha, jag skulle väl påste att det är precis tvärt emot här. tacka vet jag "en unge i minueten" förlossningen å bb:t
Shysta som tusen och helt underbara!

Jag har då verkligen inte bäddat rent en enda säng .. de hjälpte till med alt. Passade barnen/barnet medans man duschade och till å med så man fick sova en sväng (med n&j när jag vart vaken i nästan 42 h i streck)

Ja det var bland det värsta jag hört iaf. Haha. Jaja, men de e la olika överallt antar jag! :)

Emma sa...

Oj! Tycker det där låter jättekonstigt i mina öron! Nu är jag bara 18 år och har inga egna barn. Men när min mamma födde mig var det en självklarhet att hon själv inte skulle behöva bädda rent. De nyfödda barnen låg dessutom i ett övervakat rum så att mammorna fick sova i lugn och ro. De kom och väckte henne på natten när barnet skulle ha mat. Där kunde man även lämna barnen om man skulle duscha, eller om man skulle köpa något i kiosken. Men visst, det var 18 år sedan så visst kan det ha ändrats sedan dess.

Jag själv ska utbilda mig till barnmorska, och jag tycker att det låter minst sagt underligt att en nybliven mamma ska behöva ta hand om dessa saker själv.

Mia sa...

Då måste jag säga att vi haft det bra på Sundsvalls sjukhus båda gångerna.
Inte en gång har vi behövt byta nåt själv. Joel fick inte stanna på BB, men de tog Leo ett par timmar på natten så jag fick sova då.
Har haft underbar personal båda gångerna.
Andra förlossningen blev jag ju utskriven efter 6timmar, men flyttade då över till patienthotellet.

Veronica - mamma till tre prinsar sa...

Theo är född BB Näl Trollhättan.
Tommas sov inte över - fanns ej plats. Så på nätterna var jag själv. Theo var vaken större delen av nätterna - jobbigt, trött mamma. Men personalen erbjöd sig att ta honom. Inget var omöjligt!
Vid toabesök, dusch osv...
Bäddade inte rent själv, dagen då vi åkte hem slängde vi skräp och bäddade ur...

Therese sa...

Jag har fött två barn på sundsvalls BB och har varit underbart nöjd med ALLT. Då har jag bott på sjukhuset i veckor båda gångerna. Inget att klaga på. Underbar personal!
Föder mitt tredje på samma BB i sommar, återkommer väl då med ny recension ;)

En pojkmammas vardag sa...

Jag har inte behövt bädda själv! Låter jätte konstigt tycker jag att man måste det?!

Edvin födde jag i sollefteå. Sambon fick sova över alla 4 nätter som vi var där (blev en natt innan han föddes). Hade egen toalett. Behövde inte ens bädda ur sängen när vi for hem.


Tore födde jag i ö-vik. Sambon fick inte sova över då det var platsbrist ändå (mitt i semestertider och sollefteå bb var semesterstängt). Delade rummet med en annan mamma. Vi hade dusch och toalett på rummet. Behövde inte alls bädda rent eller bädda ur sängen när jag for hem ...

Kram

Sara, mamma till pseudotvillingar sa...

Jag har fött på Ryhov i Jönköping två gånger och även om jag hatar personalen där så var det bättre än för dig, vi behövde slänga sängkläderna i tvätten när det var dags att åka hem och allt vårt skräp såklart men resten gjorde dom. Första tösen var också en skrikare och då kom det en jätte go sköterska och tog henne en timme så jag fick sova men ingen annan kunde tänka sig att ta henne så det gäller nog bara att träffa rätt person. Förövrigt så var denna sköterskan den enda som var trevlig efter att andra dottern föddes så hon är verkligen en ängel i mina ögon :)

Sanna sa...

Då jag födde Oskar i juli 08 på Sundsvalls BB så vart jag mkt väl omhändertagen, fick all hjälp jag behövde o lite till..

Nu har det dock vart mkt skriverier o snack här uppe om just detta problem. Får väl se då bebis nr 2 tittar ut vilken dag som helst...

Men ja tycker ändå att det är helt jävla sjukt...

Johanna sa...

Eh, har jag aldrig hört talas om?! Nu har jag inte läst AB-artikeln än heller, ska in och göra det strax, men vi blev snittade på Danderyd och det var inget snack alls om bäddning. Däremot frågade jag om de kunde fylla på blöjorna dag 3 när de var slut, men då fick jag svaret att kolla i välkomstpaketet/den lilla väskan från Libero. Tur vi inte skulle stanna så länge till då? Tokigt.

minis mamma sa...

Det är under all kritik... dåligt!

mathilda sa...

Jag har fött alla mina tre barn på sundsvalls sjukhus 2005,2006 och 2010 och detta är inget jag känner igen.
Alla gånger blev jag av olika anledningar kvar på bb-avdelningen istället för att ta in på patienthotellet och jag har absolut inget att klaga på.

Fantastisk personal som skötte allt och hjälpte till med allt, både det man bad om och annat som man knappt visste att man behövde ;)

Dessutom tyckte jag nu på sista förlossningen att lokalerna blivit otroligt fräscha, rum med egen toa och bad/dusch var inget jag hade när 1an och 2an kom...

bara + till sundsvalls förlossning och bb från mig :)

Sandra - mamma till Molly sa...

Jag födde Molly på gamla förlossningen i Falun. Var bland de fem sista som födde där och var bland de första att lägga in på nya BB (tillfälliga moduler under tiden nya bb byggs). Kan säga att det var kaos överallt. Så fort jag krystat ut moderkakan kom en sköterska in och ville ha lustgasslangen för nu skulle nästa kvinna ha den i andra rummet. Alltså hade de plockat ur sakerna ur alla rum och flyttat till nya förlossningen. På nya bb var vi i en sal där 3 delade, men nu var det så fullt så vi låg 4 där. Inga draperier mellan sängarna eftersom de inte hunnit sättas upp än. Byggarbetare som sprang fram och tillbaka under tiden man satt halvt näck med läckande bröst och en skrikande bebis. Inga skyltar om var toaletterna fann i korridorerna. Personalen hade noll koll om vart allt låg. Vissa hade inte ens fått rätt kod till medicinskåpet. Nya arbetslag kom och samma visa började om, de visste inte ens vart nya lakan/handdukar fanns så jag fick visa dem flera gånger. Jag upplevde BB-tiden som något väldigt otrevligt. Dessutom lät de Molly sola för kort tid när hon fick gulsot och det gjorde att vi fick stanna nästan två dagar extra på BB. Nej usch och fy. Hoppas på tidigare hemgång nästa gång!

Malin sa...

Jag födde i Borås, underbar personal både på förlossningen och BB.

Visst vi fick ta av lakanen vi legat på när vi skulle åka hem fast det kallar inte jag att städa, det tycker jag hör till.
Så som dom behandlade dig är dock fel, så gör man inte mot en nybliven mamma, personalen ska ju vara där för föräldrarna och barnets skull och hjälpa till.

Lotta sa...

Alla mina åtta barn är födda på BB i Karlskoga, mellan åren 1991 och 2011. Där är det helt fantastiskt trevlig och välkomnande personal. En endaste gång har jag blivit dåligt bemött, av själva avdelningschefen, men annars är alla underbara o hjälpsamma. Vill man ha hjälp, ja då får man det. Vare sig det gäller att få renbäddat, smärtlindring mot eftervärkar eller barnpassning då man kilat ner till kiosken ;) Underbart ställe! När jag födde barn där i januari i år var det rörigt iom en ombyggnad, men personalen gjorde verkligen allt för att man skulle känna sig trygg och må bra iaf =)

Tove sa...

Isak är född på Danderyds Sjukhus, och vi fick ett hur bra bemötande som helst. Behövde inte göra ett skit på förlossningsrummet och på BB hotellet checkade vi ut två dagar senare utan att ha gjort något alls.. :-)
Tycker att det verkar helt galet att man ska bädda om sängen själv, va tusan - man har ju precis fött barn!! :-/

Jessica sa...

Skumt!
Första barnet födde jag på Huddinge, och behövde inte bädda rent sängen själv.
De andra två barnen är födda på sös, och inte heller där behövde jag bädda sängen.

Att få barnpassning när jag skulle duscha fick jag inte heller, men för mej lät det inte konstigt, varför skulle dem göra det?

Lillan sa...

jag födde på sundsvallssjukhus precis som hon i artikeln. det är nu 5 månader sedan men personalen var underbar, fick den hjälp vi ville ha och behövde inte städa efter oss. min mamma hade läst om denna kvinna några veckor innan min förlossning och tyckte att jag borde välja ett annat sjukhus men det kändes inte så aktuellt då sundsvall är de som har mest resurser i närheten om det skulle hända nått...

Lina sa...

Oj! Blir chockad av att läsa vad flera av er varit med om på BB-avdelningar runt om i Sverige. Jag har själv fött två barn på Sundsvalls sjukhus och har aldrig varit med om liknande situationer. Båda gångerna har jag efter förlossningen blivit överflyttad på patienthotellet och jag har aldrig behövt varken städa eller bädda rent. Personalen har varit helt fantastiska och hjälpsamma och vid de tillfällen jag behövt assistans med barnen har dom hjälp till kommit med goda råd.
Har vid båda tillfällena haft eget rum.

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos