Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
torsdag 16 december 2010

HELT ÄRLIGT?!?


Idag tänker jag starta en omröstning angående "Vem som sköter sysslorna i hemmet". Jag har precis tröttnat på att jag är den som gör allt hemma. Jag får säkert skylla mig själv till stor del för att jag gör det utan att egentligen demonstrera. Men jag tror att det är väldigt vanligt att vi tjejer tar på oss städning, disk, tvätt m.m. för att det är så det brukar vara.

Nu är jag mitt i karriären och jag har inte den tiden längre, vi måste helt enkelt hjälpas åt. Hur jag ska lyckas med det, ingen aning. Lära gamla hundar att sitta ni vet....

Hur har ni det hemma? Vem städar, lagar mat?? Svara gärna i omröstningen oxå!

bloglovin

11 kommentarer:

Nikita sa...

här hemma sköter jag ALLA hushållssysslor, men det är inget jag har något emot , daniel drar in mer pengar än mej samt att han renoverar osv... så jag har absolut inget emot att göra allt.

Elin *paraflaxen* sa...

Jag måste vara otroligt bortskämd, för min sambo gör istort sett allt. Jag tvättar dock och diskar nån gång ibland, men städar gör han och lagar mat gör han också, är jag trött får han åka med barna till dagis och även hämta dem då han har lunch.

Hmm, en affärsidé kanske, att han ska hålla i kurser där han lär ut hur andra män ska göra för att sköta sig :-D

Pernilla sa...

Det är nog ett vanligt fenomen fast det sakteligen går mot en förändring. Tror dock inte helt den kommer slå igenom under min livstid.
Har själv två söner så jag får lära de bra för framtiden.
När min älsklingen är hemma lagar han i alla fall maten. En liten avlastning har jag ju då.

Annajohanna sa...

Här hemma är det ganska så jämnställt.
Jag tvättar och lagar middag men resten delar vi på, visst jag dammsuger varje dag men om helger gör han det, han plockar oftast in och ur diskmaskinen.

Dorothea - Ett nästintill trillingliv sa...

Hej raring. När jag kikar på din lista blir det ju mest "jag" svar känns det som först MEN då måste man observera en liten (rätt stor) parantes känner jag, Jeppe sköter allt med bilarna & huset (skotta vintertid, klippa gräsmatta/häckar sommartid) + allt var gäller förskole hämtningar handlar om + har ansvar för köket varje morgon samt hjälper till med städningen de gångerna han är hemma.

Så nu när jag läser det känns vårat MYCKET uppdelat. Vi delade upp det från början -ingen orkar göra allt själv. Och gör man det är det nog för att man själv vill/ att ens man/sambo gör en massa annat man kanske först inte tänker på som "tidskrävande" ex. renovering. KRAM

Mia sa...

Joel lagar bilar när det behövs, så jag har lite mer ansvar för hemmet istället. Men det är ju oftare hemmet behöver omsorg än en bil...
Så han lagar nog mer mat än jag gör, för han är bra på det.
Tvättar gör han ibland. För när jag är riktigt less på att han aldrig tvättar så sorterar jag bort hans kläder, och då har han ju inget val. :-D
Städning... Det är mest jag! Men ibland får jag raseriutbrott, och då hjälper han till. Ganska mycket faktiskt!
Så jag måste nog ge min Joel beröm för att han gör ganska mycket hemma. Önskar dock att det var mer. :-)
Vad gäller dagis osv är det jag som sköter. Iaf nu när jag är mammaledig. Skottar gör vi båda, men Joel fuskar med snöslunga. Klipper gräs gör vi båda...
Långt det här hörru. Men vill du få han att tvätta, lämna hans kläder. :-D

Jenny sa...

Är nog också väldigt bortskämd, min man sköter i stort sett allt. Trots att han jobbar heltid och pendlar till grannstaden för jobb. Han lagar mat varje dag, städar, handlar och fixar. Det jag sköter är väl tvättmaskinen för den vågar han sig inte på =)

Tina sa...

Här hemma är det jag som sköter det mesta förutom matlagningen den fixar min sambo varje dag. Det är något som jag själv valt eftersom jag tycker det är rätt skoj att städa :-) Men skulle jag be min sambo om hjälp så ställer han självklart upp

Studentmamman sa...

Den som är hemma mest tar hand om majoriteten av hushållsysslorna men vi hjälps ändå åt. När jag var mammaledig låg det lite mer på mig, när maken var föräldraledig var det han som fick hålla ordning på allt. Jag är hemma mest och tar därför lite mer, något som dock maken beklagar sig över då han vill vara mer delaktig i hushållssysslorna.

Linda sa...

Jag har fyllt i båda på två svar, men även mig på samma, eftersom vi båda städar, men jag kanske gör det lite mer än vad han gör... Tvättar är det bara jag som gör, diskar gör vi båda ungefär lika mycket.

zasata sa...

vi turas om rätt mycket. bägge vill gärna laga maten på helgen för att få lite paus från barnen..
diska och tvätta ör ävl kanske oftast sambon, viker tvättet gör jag. dammsuger jag vi nog ungefär lika ofta, jag kanske lite ofta, men sambon plockar undan mer än mig..

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos