Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
torsdag 8 mars 2012

OREO FYLLER 100ÅR

ATT02463

Den 6:e mars fyllde Oreo 100år – visste ni det? En kaka som jag inte känt till överhuvudtaget förrän för ca ett år sen på ett bloggevent. Nu har jag förstått att Oreo älskas av alla och det är en kaka som inte kommer att försvinna i första taget!

Jag fick ett spelande grattiskort och fint förpackade Oreokakor på deras födelsedag, samt ett otroligt mumsigt recept på en Oreo-tårta som jag måste dela med mig av!

 

Oreo-tårta

Botten:

350g Oreo kex

100g smör

 

Kräm:

200g Philadelphia Original

2,5dl florsocker

2dl vispgrädde

 

Chokladmousse:

Färdig eller/

100g mörk choklad (minst 55%)

3äggulor

2tsk socker

2äggvitor

1½ dl vispgrädde

100g Orea-kex

 

Topping:

1,5dl vispgrädde

1msk socker

 

Garnering:

Oreokex

Non stop Marabou Mjölkchoklad

Chokladsås

 

Du behöver: Skål, visp, matberedare och kakform (24cm)

 

Gör så här:

Botten:

Smält smöret, smula kexen fint i en matberedare och blanda sedan med smält smör. Tryck ut blandningen i en kakform (24cm)

Kräm:

Häll florsocker och rumstempererad Philadelphia i en skål och vispa tills det blir en krämig massa. Vispa grädden till ett hårt skum och blanda det tillsammans med Philadelphia massan. Bred krämen över kakbotten. Sätt i kylskåpet.

Chokladmousse:

Bryt chokladen i mindre bitar. Häll hälften i en skål och smält över vattenbad. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt resten av chokladen – rör tills all choklad är smällt. Blanda ner äggulor och socker i chokladen. Vispa äggvitor och grädde till ett hårt skum och vänd försiktigt ner i chokladsmeten. Krossa kexen grovt. Blanda med chokladmoussen. Häll över kakan som nästa lager. Låt svalna.

Topping:

Vispa grädde och socker stekt. Bred grädden över kakan. Låt svalna.

Garnering:

Garnera med hackade Oreo-kex, Non stop och chokladsås.

3 kommentarer:

Johanna - Tvåbarnsmamma sa...

Jag som ääääääälskar OREOs! <3 MUMS!

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias sa...

Jag har inte heller vetat att den funnits förrän för ca 1år sedan, trodde det var något nytt! :)

Ingrid - Mamma till Zelda sa...

Gud vad god den tårtan lät! Jag ÄLSKAR oreos, min mamma introducerade dem redan när jag var liten ;)

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos