Om mig

Namnnappen.se

Vill du gå på bloggevent?

Inova Design

Arkiv

Blog Archive

FÖLJ MIN BLOGG

MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin MUPPSAN - Mamma till Sessan Amanda och lillprinsen Alvin bloglovin
Använder Blogger.
söndag 26 oktober 2008

LAKTOSINTOLERANT?

Igår bjöd Älskling och Putte på hemmagjord pizza, med MASSA ost.. :-o *mums*

Jag får alltid ont i magen efter vi käkat pizza, mer eller mindre... men igår var d inte att leka med.. efter vi svullat i oss så låg vi alla tre på soffan, suckandes och stönandes...

Jag la mig i sängen i lagom tid tills att "Stjärnor på Is" började. höll mig vaken en timme kanske sen var d godnatt.. För att tillägga, FEL lag åkte ur... (såg reprisen idag)..!!

Vaknade senare på natten med världens magont.. upp och började kräkas och diarré.. sorry.. jag vet, äckligt.. fortsatte större delen av natten...

Funderar idag om jag kanske är laktosintolerant... eller känslig över nåt annat kanske... någon som vet eller känner igen sig???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mig tror att du kan ha något vajs med gallan... För är du laktos så brukar det visa sig på en gång... typ ½-1 timme efter men så kan de även vara om man har gallproblems... Om du ska testa på laktos så köp 3%ig mjölk(vanlig) eller grädde och får du vattnig diarré efter ett tag så är det laktos... Är ingen doktor men har en dotter som är laktosint. men enl. bvc så kan inte så små ha de men jag VET att hon har det!!! En mamma känner sitt barn bäst, eller? Så här äter vi laktosfritt men det är inte allt men mat och mjölk blir det för då är vi alla bra i magen.... //kram

Preffen sa...

jag håller med Vickis, för det är precis sådär jag varit i sommar och läkaren säger att det förmodligast har varit grus i gallgången som kom ut sista anfallet som var värst. Jag har fått tipset att äta Alpnärings Kronärtskockskapslar innan jag ska äta t ex pizza eller grillat kött. Mastig mat eller mycket blandat som t ex smörgåsbord.
Men föhoppningsvis kanske du också hade grus som kommit ut nu då.
Blir det sådär igen råder jag att du åker in på akuten så dom kan kolla gallan på en gång under pågående anfall, det sa läkar´n till mig. Fick också nå tabletter som ska lindra anfallet.
Skriv upp vad du äter och bilda en sammanfattning så kommer du snart fram till vad du kan äta o inte.
Men pizza och friterat kan jag absolut inte äta mycket av. Om jag fattat helt rätt så är det gallsyran som tar hand och bryter ned fettet vi stoppar i oss och blir det för mycket fett då pallar inte gallan att ta hand om det, därav smärta och att kroppen gör sig av med det, dvs man kexar mm. :-)

Video

Bloggminglet 2012

Dreggellappar.se

Bonde of Sweden

Simskola i Sthlm/Malmö

Crocs

IoB-butiken

Nova Star

Videos